مقالات


به وجود آمدن منافقین در حکومت اسلامی

پنج شنبه ٢٧/٢/١٣٩٧ نمایش ١

در اثر قدرت و اختیارات مادی و سیاسی در مملکت اسلامی، گروهی مشتمل بر افراد کثیر به وجود آمدند که از نظر ظاهر اسلام را پذیرفته بودند. اما از اخلاق و معاملات اسلامی دل و دماغ‌شان اثر نپذیرفته بود و ایشان به حقیقت ایمان و مصداق، ﴿ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً﴾ «کاملاً در اسلام داخل شوید» نشده بودند و در نسل خود مسلمانان (کسانی که کاملاً تربیت اسلامی نشده بودند) غالباً افرادی بودند که از اثرات جاهلی هنوز پاک نشده بودند و با اسلام ارتباط کامل و در مقابل پیروی احکام الهی از زندگی‌شان تسلیم و منقاد نشده بودند، بیشترشان از گروه حکام، امرا و اغنیاء بودند) افرادی بودند که در آن‌ها اخلاق و اعمال منافقین قدیم و افکار و عادات آن‌ها غالب بود و عموماً همین قشر به زندگی مردم سلطه داشت. در دستگاه حکومت با اشغال پست‌های حساس در فرماندهی ارتش و در بازار تسلط داشتند. روش زندگی این گروه منافق برای محیط آن روز الگوی روز به حساب می‌آمد. بعضی‌ها گمان می‌کردند که نفاق مرضی محدود به زمان و مکان محدودی است که در عهد نبوت در شهر مدینه طیبه بنا به مقتضیات زمان به وجود آمده بود، اما پس از پیروزی اسلام و نابودی کفر از بین رفت زیرا مبارزه این دو نیرو به پایان رسید وفقط اسلام باقی ماند، لذا طبعاً موقعیت چنین گروهی که بین آن دو گروه (مؤمن و کافر) مذبذب باشد و کاملاً با اخلاص به یکی از آن دو گروه پیوند ندارد. حالا یا کفر علنی است یا اسلام علنی. مذبذب بودن در این دو گروه انگیزه‌ای ندارد. در اکثر تفاسیر و کتب تاریخی این نظریه دیده می‌شود، اما نویسندگان مذکور این حقیقت را فراموش کرده‌اند که نفاق مرضی وضعی فطری برای انسان است که مانند خود انسان قدیمی و عموم است و برای وجود آمدن این مرض نیازی ندارد که دو نیروی اسلام و کفر مشغول پیکار باشند، در زمان تسلط و اقتدار اسلام خالص نیز چنین گروهی به وجود می‌آید که به عللی نمی‌تواند اسلام را هضم کند و اسلام در دل و دماغش جایگزین گردد، اما این گروه نیز چنین جرأت اخلاقی ندارند که رک و راست منکر اسلام گشته و اظهار عدم تعلق نمایند، یا مصالح و مقتضیاتش اجازه نمی‌دهند که از منافعی که در انتساب با اسلام از سلطنت اسلامی و محیط مسلمانان توقع دارد دست بردارد، لذا این گروه همیشه در طول عمر در حالت تذبذب و دو رنگی به سر می‌برد. کیفیات نفسی و ضعف اخلاقی و اعمال مصلحت‌شناسی، موقعیت‌پرستی، بهره‌برداری از منافع زندگی، علاقه به دنیا، فراموشی آخرت، به دربار حکام رو به مزاجی، دست درازی به مساکین و فقرا، یادآوری این همه خصایل ایشان، یاد منافقین اولین را تازه می‌کند.


[ بازدید : 91 ] [ امتیاز : ] [ نظر شما : ]
[ ] [ ] [ ]
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]